Listopad 2019

Brak tlenu daje korzyści komórkom nowotworowym

Najnowsze badanie wykazało, że komórki rakowe mają przewagę, jeśli znajdują się w środowisku beztlenowym. Brak tlenu stymuluje rozprzestrzenianie się lub przerzuty nowotworów w całym ciele, informuje MedikForum.

W nowym badaniu naukowcy ze Stanów Zjednoczonych odkryli, że komórki nowotworowe narażone na środowisko beztlenowe, to znaczy pozbawione dostępu do tlenu, mają pewne zalety w niszczeniu otaczających tkanek i przeżywaniu w krwioobiegu, a to przyczynia się do większego ryzyka przerzutów. W eksperymentach wykorzystano komórki pobrane z ludzkiej tkanki piersi i mysich modeli raka piersi. Autorzy eksperymentu śledzili los komórek w systemach dwu- i trójwymiarowych w tkankach laboratoryjnych i żywych zwierzętach.

Ustalono, że komórki poddane niedotlenieniu lub wyjątkowo niskiemu poziomowi tlenu mają czterokrotnie wyższą zdolność do przerzutów do odległych tkanek niż komórki złośliwe, które występowały w normalnych warunkach tlenowych. Ponadto udowodniono, że komórki w środowisku beztlenowym mają sześciokrotnie wyższą zdolność do tworzenia przerzutów w płucach. Głód tlenu poprawia więc ich właściwości przerzutowe.

Brak tlenu powoduje, że komórki rakowe są bardziej agresywne. Odkrycie to może przekształcić współczesną onkologię i stać się podstawą do nowych badań, podczas których naukowcy wpłyną na komórki rakowe z dużymi dawkami tlenu. Możliwe, że pomoże to zmniejszyć ich aktywność i zapobiegnie szybkiemu tworzeniu przerzutów.

Biała trufla została sprzedana za 120 tys. euro

Biała trufla o wadze nieco ponad 1 kg została sprzedana na 20 aukcji w Albie za 120 tys. euro, tj. około 120 euro za gram. Aukcja została zorganizowana wspólnie z Moskwą, Singapurem i Hongkongiem, skąd pochodzi kupujący. Cena tej ekskluzywnej trufli nie odpowiada cenie rynkowej około 375 euro za 100 g na rynku Alba.

Przez 88 lat w Piemoncie odbywały się duże targi białych trufli. Przedmiotowa aukcja odbyła się również w jej ramach. Tradycyjnie wpływy z aukcji Alba, która w tym roku wyniosła 420 tys. euro, są przeznaczone na cele charytatywne. Pieniądze otrzyma Hong Kong Institute for Matnal Choice, który wspiera dzieci bez rodzin i młode matki w trudnej sytuacji, a także Centrum Dmitrija Rogaczowa w Moskwie, który specjalizuje się w badaniach nad rakiem u dzieci.

Chociaż cena rynkowa białej trufli w tym miesiącu wzrośnie o 50% - z 250 euro do 373 euro za 100 g, ten rok nie jest rekordowy. W 2012 r. cena wynosiła 500 euro na 100 gramów, a w 2017 r. 450 euro za próbki o średniej wadze 20 gramów.

W Zatoce Meksykańskiej nurkowie znaleźli zęby gigantycznego rekina

Szczątki liczą ponad 2,5 miliona lat. Podczas eksploracji dna Zatoki Meksykańskiej u wybrzeży Jukatanu nurkowie znaleźli niesamowite przedmioty. Okazało się, że jest to kilkanaście, a dokładnie piętnaście sztuk, zębów rekina, bądź rekinów. Według ekspertów szczątki należą do megalodona.

Odkrywcy tłumaczą, że wszystkie zęby zostały odciśnięte na ścianach lejka, które powstały po zatkaniu wapiennej jaskini Khos. Nazwa jaskini, warto zauważyć, oznacza słowo „rekin”. Położenie groty znajduje się w pobliżu miasta Merida, które jest stolicą stanu.

Odkrycie jest bezpośrednim dowodem na to, że przedmiotowe terytorium było dnem oceanu dwa i pół miliona lat temu. Merida została założona w szesnastym wieku w miejscu zrujnowanego miasta Tho, w którym mieszkali przedstawiciele Majów.

Wstępne analizy wykazały, że ​​zęby należały do ​​megalodona. Oprócz zębów nurkowie znaleźli ludzkie kości, należące do młodego człowieka.

Chorwacki piłkarz otrzymał czerwoną kartkę za zabicie kury

Chorwacki piłkarz Ivan Gazdek znalazł się w centrum skandalu po meczu w jednej z niższych lig Chorwacji.

Podczas oficjalnego meczu NK Jelengrad  z Jasenovac 23-letni Gazdek przegonił kury z boiska i zabił jedną z nich na miejscu na oczach kibiców. Następnie gracz przerzucił zwłoki ptaka przez ogrodzenie. Sędzia natychmiast wyciągnął czerwoną kartkę i ukarał gracza za okrutne zachowanie.

Sam piłkarz wyjaśnił swoje postępowanie w następujący sposób:

„Kury stale wychodziły na boisko. Na polu było pełno drobiu, co jest niedopuszczalne. Podbiegłem do ptaków, aby je pogonić, kopnąłem i przypadkowo zabiłem jedną kurę. Sędzia przyszedł i pokazał mi czerwoną kartkę. Uwierz mi, nie celowo zabiłem tego kuraka. Mam psa, dwa koty, miałem też papugę, która niedawno zmarła. Przeprosiłem właściciela, napisałem list i wysłałem mu nowego kurczaka”.

Czy mleko indyjskich krów może zawierać złoto?

Internet jest bardzo rozbawiony oświadczeniem szefa BJP Bengalu Zachodniego Dilipema Ghoshema, który twierdzi, że mleko krów indyjskich zawiera złoto. Podczas wystąpienia w dzielnicy Burdwan Ghosh polityk powiedział, że „cechą indyjskiej krowy jest to, że jej mleko zawiera złoto. To dlatego kolor mleka jest żółtawy”.

Podczas swojego przemówienia Ghosh uzasadnił również swoją „złotą” opinię o mleku krowim i dodał:

„Indyjskie krowy posiadają garby, których nie mają inne krowy. Obca krowa ma prosty grzbiet, jak bizon. Garb ma tętnicę, zwaną „swarnanari” (złota tętnica). Kiedy pada na nią światło słoneczne, powstaje złoto.”

„Więc tekstura zmienia kolor na żółty lub złoty. To mleko ma właściwości zapobiegawcze. Człowiek może przeżyć spożywając tylko ten rodzaj mleka. Nie musisz jeść nic innego. To kompletne pożywienie” – powiedział Ghoshem.

W Internecie trudno było zrozumieć logikę oświadczenia Ghosha i wymyślono zabawne komentarze.

Dilip Ghosh powiedział również podczas swojego przemówienia, że krowa to nie jest kawałek złota i„obrzydliwym przestępstwem jest obrażanie, zabijanie krów i jedzenie wołowiny w świętej ziemi Indii. Takie zachowania będziemy postrzegać jako antyspołeczne”.

Zdrowe odżywianie może być sposobem na walkę z depresją

Podczas eksperymentu pacjenci doświadczyli objawów depresji po przejściu na zdrową dietę. Australijscy naukowcy przeprowadzili badanie i odkryli, że zdrowe odżywianie może być skutecznym sposobem walki z depresją. Wyniki eksperymentu opublikowano w czasopiśmie PLOS One.

Naukowcy przeprowadzili eksperyment, w którym wzięło udział 76 ochotników - studentów wykazujących objawy umiarkowanej depresji. Zostali oni podzieleni na dwie grupy. Pierwsza odżywiała się tradycyjnie, jak zawsze, a druga zmieniła dietę na zdrowszą.

Po trzech tygodniach eksperymentu wskaźniki depresji w drugiej grupie powróciły do normalnego poziomu. Badania wskazywały na spadek lęku, którego nie zaobserwowano w pierwszej grupie.

Trzy miesiące później, kiedy wolontariusze kontynuowali normalne życie i normalnie się odżywiali, pozytywne efekty osłabły. Tylko 21% badanych, którzy kontynuowali jedzenie w zdrowszy sposób, utrzymało swój normalny stan po trzech miesiącach. Naukowcy twierdzą, że jest to efekt placebo i że teraz potrzebne są dodatkowe badania.

Chiny używają świń do przeprowadzania crash-testów

Naukowcy z Chin wywołali oburzenie społeczne po tym, jak okazało się, że używają żywych świń jako manekinów do testów zderzeniowych.

Tylko w jednym studium przypadku piętnaście młodych świń przywiązano do fotelików samochodowych w celu przeprowadzenia testu zderzeniowego prędkości. Siedem zginęło w wypadku. Przestraszone świnie nie tylko doświadczyły strasznych warunków symulacji, ale przed badaniem odmówiono im także jedzenia i wody.

Podczas eksperymentu piętnaście świń w wieku od 70 do 80 dni zapinano paskami różnych typów i poddawano je testom przy prędkości do 30 km / h. Zwierzęta umieszczono na siedzeniu, a następnie uderzyły w ścianę. Świnie otrzymały szereg obrażeń, w tym krwawienie, zranienia, otarcia, złamania i krwawienie wewnętrzne. Siedem zwierząt padło.

Oprócz faktu, że świniom odmawiano jedzenia 24 godziny przed testem, zwierzętom nie wolno było pić wody sześć godzin wcześniej. Badacze stwierdzili, że stworzenia otrzymały w ten sposób znieczulenie w celu zmniejszenia „podniecenia i stresu”. Naukowcy uzasadnili użycie młodych świń tym, że ich budowa anatomiczna jest „podobna” do struktury ludzkich dzieci. Twierdzili, że świnie miały być „naśladować dzieci w wieku sześciu lat”.

Naukowcy nalegali, aby postępowali zgodnie z amerykańskimi wytycznymi dotyczącymi wykorzystywania zwierząt laboratoryjnych i stwierdzili, że ich badania zostały zatwierdzone przez komisję etyczną. Jednak praktyka wykorzystywania świń i innych zwierząt w testach zderzeniowych w USA została przerwana w latach dziewięćdziesiątych.

Renate Künast z niemieckiej Partii Zielonych powiedziała gazecie, że firmy, które naprawdę są zainteresowane ochroną dzieci, użyją ulepszonych manekinów do testów zderzeniowych, a nie świń. Nowoczesne manekiny do testów zderzeniowych są bardzo zaawansowane i mają różne kształty i rozmiary, a czujniki wewnątrz manekinów są w stanie mierzyć siły uderzenia w różnych punktach. Innymi słowy, mogą zapewnić znacznie dokładniejszy opis obrażeń odniesionych w wypadku niż świnia.

Okazuje się, że ​​w ciągu ostatnich 10 lat w ich laboratoriach wykorzystano tysiące zwierząt, w tym świnie, psy, króliki, fretki, szczury i myszy.

Naukowcy odkryli korzystne właściwości wynikające ze spożywania puree

Udowodniono, że tłuczone ziemniaki mają wiele korzystnych właściwości, które są określone przez bogaty skład tego produktu.

Puree zawiera wystarczającą ilość witamin, minerałów i innych biologicznie aktywnych składników niezbędnych dla zdrowia człowieka. Ziemniaki zawierają dużą ilość skrobi, wiele witamin, cukier, aminokwasy, lizynę, a także pierwiastki śladowe, tj. wapń, fosfor.

Naukowcy z University of Illinois odkryli, że jedzenie tłuczonych ziemniaków podczas długich treningów jest tak samo skuteczne, jak specjalny koktajl węglowodanowy stosowany do utrzymania poziomu cukru we krwi i poprawy wyników sportowych. Odkrycia naukowców zostały opublikowane w czasopiśmie Applied Physiology.

W eksperymencie wzięło udział dwunastu kolarzy. Średnio każdy z nich podróżował rowerem około 267 kilometrów tygodniowo. Wolontariusze zostali losowo podzieleni na trzy grupy. Pierwszym podawano tylko wodę podczas treningu, drugim dodano koktajle, a trzeciej grupie gniecione ziemniaki.

„Nie stwierdziliśmy różnic w wydajności rowerzystów, którzy dostawali węglowodany, spożywając ziemniaki lub koktajle w zalecanych ilościach około 60 gramów na godzinę podczas eksperymentu” - powiedział autor badania Nicholas Bird.

Zauważył, że ci, którzy spożywali koktajle i tłuczone ziemniaki, mieli lepsze wyniki niż ci, którzy pili tylko wodę.